lördag 13 februari 2016

Läromedelslöst

När egentligen måste en lärare visa upp sig från den kreativa sidan om det inte är när hen inte har ett läromedel att tillgå.

för att göra en lång historia med många svindlande tankar bakom sig har jag kommit till den insikten att jag måste börja tänka helt läromedelslöst inom matematiken. Vi har idag som det ser ut nu 2 lektioner i veckan i boken och 2 dagar har vi problemlösning enligt EPA - Ensam Par Alla - där "alla"-delen ligger på fredagar och redovisning av problemet dagen innan.. resten av lektionen på fredagar handlar om att bemästra räkneoperationer som uppställning i alla fyra räknesätten.

Men nu har omständigheterna gjort att jag inte har ett läromedel att tillgå av olika anledningar så jag fick lite smått med panik igår och började skriva i mattegrupperna jag är med i för att få råd, hjälp och tips. Det slutade med att jag startade en grupp på fb som heter Matematik år 4-6 utan läromedel och efter de tips så känner jag att jag har lite att förlita mig på och att det här kommer nog att gå riktigt bra. :)

Det kommer nog att bli en uppföljning av detta snart. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar