torsdag 3 december 2015

Årets julkalender

Min egen jultradition i klassrummet är nästan alltid densamma. Jag tänder ljus vid alla bänkgrupper i klassrummet och jag har en ljusstake med 4 ljus men skippar mossan och har sten istället i den. Så på morgonen kommer de in i ett mörkt rum med tända ljus och det är något speciellt med ljus för helt plötsligt blir de tysta. Åååå och Oj är två uttryck som oftast hörs. De tassar lätt fram till sina platser och det vanliga springet eller frågorna om de får sitta i soffan är borta.

I år läser jag boken Den magiska julstjärnan av Kristina Reftel och jag läser den i båda klasserna.

"Den magiska julstjärnan är en kapitelbok som med spänning och humor förklarar varför vi firar jul. Den passar lika bra för högläsning som att läsas på egen hand. Gärna i närheten av en julkrubba."

Och årets julkalender. Ja nu tänker jag inte på den på TV som redan innan den började sändas skapade ett Julkalender-Watergate av något slag utan jag tänker på den vi gör i klassrummet och i år fick jag leta. Vissa år har eleverna själva fått chansen att göra en kalender vilket skapade en hel del problem då många av uppdragen de hittade på inte gick att genomföra praktiskt. Jag har också följt mattekalendrar med tal som gick långt över deras förmågor. Även om jag tycker att det är bra att få något att bita i så blev den på tok för mycket.

I år hittade jag denna

tack vare en hel del facebookanvändning och i någon av mina jobbrelaterade grupper så fanns denna. Var lucka visar något från ett landskap. Idag ska vi öppna lucka nr 3 och det ska bli riktigt mysigt. :)

Det enda vi ännu inte lyckats med i år är att få upp en julgran av något slag och förra året hade jag tillverkat snöflingor som jag satte upp i ljusramperna vilket gjorde att det kändes som att det snöade när vi gick in i klassrummet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar