torsdag 30 juli 2015

Koden till bättre lärande

Tidigare i somras satt jag och ströflippade genom kanalerna och kunde inte hitta något att titta på. Jag var uttråkad och det var dåligt väder. Jag brukar inte fastna på utbildningsprogrammen men det tog inte många minuter innan jag var fullständigt inne i det här. Det är ett seminarium med Dylan William om olika vis att göra formativ bedömning. Och precis som han säger i slutet av seminariet så är det inte meningen att man använder alla former på en gång utan man ska välja den som passar en själv bäst och ta något litet, jobba med det för att få in en rutin och göra den till sin egen.
Koden till bättre lärande

Det är lätt för oss lärare att slänga med termer som formativ bedömning och summativ bedömning. Vi fastnar tyvärr lite i våra egna fack även när vi talar med föräldrar och andra som inte befinner sig riktigt lika djupt inne i skolans pedagogiska samtal och uttrycksformer så jag letade upp en liten film på youtube som förklarar skillnaden mellan den summativa och den formativa bedömningen.

Skillnaden mellan summativ och formativ bedömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar