fredag 31 juli 2015

Mattesidor att rekommendera

Det finns otroligt bra sidor att ta del av på internet.. och det finns även de mindre bra.

Här har jag samlat på mig en liten samling av sidor som ger hjälp inom matematik även om vissa av dem inte är helt och hållet inriktade på matematik. Håll till godo.

Nationellt centrum för matematik
hem till Strävorna och Kängrumatte och mycket mycket mer

NOMP
här kan eleverna träna matematik i olika svårighetsgrader och det är gratis att bli medlem. Mycket bra sida.

Matteboken
Matteboken.se är ett verktyg för att studera matte här på nätet. Vi hoppas att du ska få användning av materialet, videolektionerna, räkneövningarna och forumet.

Matematiklyftet
Matematiklyftet är en satsning från Skolverket för undervisande matematiklärare.

Matematikboken
Här finns lite information om böckerna Alfa, Beta och Gamma (för år 4-6) samt lite läxblad.

Webbmatte
Matematik på flera språk
Tjänsten webbmatte.se finns på åtta olika språk för årskurs 6–9 och på tre språk för
gymnasieskolan. Här hittar du övningar, förklaringar och instruktionsfilmer – för dig
som är elev, vårdnadshavare eller lärare.

Matteva 
Matteva är en webbsite  med övningar, spel och aktiviteter att använda i matematikundervisningen

Webbmagistern 
Här samlas en hel del olika skolämnen. Ta gärna en titt.

Elevspel 
Pedagoger får här en möjlighet att tillverka spel inom alla skolans ämnen. Som pedagog har jag ett konto och jag lägger till alla mina elever och ger dem sina användarnamn och lösenord. Jag kan ge dem uppdrag att utföra. Så här gjorde vi med matteläxan hela läsåret 14/15.

Mattesmedjan 
Här finns det talormar, tangram och mycket annat att ta del av. 
 
Gratismatte
Fullt av pdf-filer som kan hjälpa lärare, föräldrar och elever. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar