onsdag 23 september 2015

Det här med multiplikation...

Jag pratade med en förälder som hemma har ett smått förtvivlat barn för det är inte alltid så lätt att memorisera och automatisera multiplikationstabeller. Även om det bara är 10 kombinationer så kan det ibland kännas väldigt övermäktigt. Det är då man kan gå in och försöka visa att det behöver faktiskt inte vara så knepigt.

Vi jobbar just nu med 6ans tabell:

1x6=6
2x6=12
3x6=18
4x6=24
5x6=30
6x6=36
7x6=42
8x6=48
9x6=54
10x6=60

Innan har de redan arbetat med 1-5ans samt 10ans tabeller så vi tar bort de tal de redan kan och redan nu kan vi se att det inte är så många tal kvar att  träna på.

1x6=6
2x6=12
3x6=18
4x6=24
5x6=30
6x6=36
7x6=42
8x6=48
9x6=54
10x6=60

Jag har visat tricket att räkna 9ans tabell på fingrarna men det kan alltid behövas mer repetition av det i klassrummet och för er som glömt bort tipset kommer en liten youtube film här.  
Då tar vi bort det talet också.

1x6=6
2x6=12
3x6=18
4x6=24
5x6=30
6x6=36
7x6=42
8x6=48
9x6=54
10x6=60

Nu är vi nere på endast 3 tal kvar:

6x6=36
7x6=42
8x6=48

Och här kommer det roliga. 6x6=36 och 6x8=48 rimmar lite när man säger det. Testa själv får du se. Så vad har vi då kvar att träna på? Jo 7x6=42 och eftersom vi redan rimmat oss fram till att 6x6=36 så lägger vi bara till 6 mer till 36 och hamnar på 42 och voila har vi klarat hela 6ans tabell.

Det kanske inte går snabbt och det finns de som menar på att man ska kunna multiplikationstabellerna som rinnande vatten och att man ska kunna säga dem utan att behöva tänka men det är inte så lätt för alla barn att göra det så man behöver hitta små enkla strategier speciellt om minnet trasslar ibland.

Sedan är det så att jag brukar faktiskt sätta fast en lathund på elevernas bänkar så att de alltid kan leta fram svaret. De som lärt sig multiplikationstabellerna utantill använder nästan aldrig lathunden och för de som behöver den så kommer vissa tal att fastna till slut samtidigt som de har något att luta sig tillbaka på och kan slappna av istället för att stressa när de känner att de inte helt bemästrar multiplikationstabellerna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar