söndag 6 september 2015

Lära genom att lära andra.

När man börjar mellanstadiet har man blivit lite äldre och man får kanske en ny lärare och man börja känna att skolan inte var som förut och det kan både vara en härlig och samtidigt en skrämmande känsla.

Det är viktigt för oss pedagoger att finna lärtillfälken utanför den vanliga ramen och att stärka eleverna.

En av de stora förändringarna som sker när de kommer till mig i matematikens värld är att nu får de inte skriva i boken längre och ska skriva i en arbetsbok. Det här är inte den första omställningen. Nästa del handlar om att de själva börjar ta ansvar för sin egen rättning av de mattetal de räknat. Var inte orolig... Jag har koll på deras framsteg på andra vis. 😊

Men ibland kan det bli förvirat och lite övermäktigt som det visade sig för ett tag sedan. Jag såg i elevens ögon att hen var förvirrad och innan jag hann fram såg jag att tårarna började bildas. Så jag satte mig ner med hen och vi gick igenom igen steg-för-steg hur man hittar rätt. Först: vilket kapitel jobbar du med? Sedan: vilket tal ska vi börja rätta? Och så tog vi hela processen sakta men säkert och hen hittade allt hen letade efter och satte fina R intill var rättat mattetal.

Det tog en liten stund innan en till elev påkallade min uppmärksamhet och även denna gång var det lite trubbel att hitta rätt i facit. Den här gången var det inte jag som visade hur man hittade rätt och hur man rättade utan jag bad eleven vars tårar en stund innan var på väg att titta fram. Hen kom över till sin klasskompis och visade på ett otroligt fint sätt hur man utförde denna aktivitet.

Jag kunde ha frågat klassens "duktiga" elev... Den elev som traditionellt varit den som läraren frågar om hen kan visa eller förklara men då skulle så många utvecklingstillfällen gå till spillo för många andra i klassrummet och en elev som denne jag nu bad att hjälpa till hade troligen sällan eller till och med aldrig fått chansen att visa något hen kan och känt att hen också får vara med bland dessa som hjälper till i klassrummet.

Det bästa sättet att lär sig och att förstärka sina kunskaper är att förklara för och att lära ut till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar