måndag 10 augusti 2015

Tester på tid.

Bara jag tänker på mellanstadietiden då min lärare gång på gång utsatte oss för multiplikationstester på tid ryser jag. Spänningen att sitta där och vänta på att höra honom säga "nu" och sedan känna hur hjärnan fullständigt slås ut pga stressen samt ångesten att inge hinna klart på den minut vi hade på oss.

Jag hann alltid med alla talen och med god marginal men stressen satt i länge. Jag har aldrig heller varit duktig på sport och tävlade sällan. Just den här känslan av stress och att misslyckas har gjort att jag har aldrig utfört tester på tid som de multiplikationstester vi gjorde. Jag vet att många lärare fortfarande använder dem idag men det är inget jag kommer att göra. Jag har så många gånger sett paniken i elevers ögon när liknande situationer inträffat och jag har sett flera ljus i deras ögon slocknat redan innan då de vet att det inte är någon ide att ens försöka för de kommer ändå att misslyckas.

Med det säger jag inte att jag inte pressar eleverna så att de ska prestera sitt bästa, att jag inte testar sem och tänjer på deras gränser men jag gör detta utifrån att ge dem tillräckligt med tid för att alla ska kunna lyckas och jag ger dem flera olika alternativ för att nå samma mål.

Om vi tar multiplikationsträningen som exempel. Den kan vi träna genom multiplikationsBingo, räkna och fylla i bilder, lekar, multiplikationsMemory och mycket mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar