onsdag 25 november 2015

Förändringsarbete pågår!

Under många år har jag känt att jag behöver göra något mer av min tid på jobbet. Jag behöver utveckla något. Jag har aldrig sökt en förstelärartjänst av det skälet till att även om de kategorier som förstelärarna får söka att jobba med är nyttiga och jätteviktiga så har jag känt att jag är inte den personen som skulle göra det bästa jobbet på dessa fronter. Så jag har valt att utveckla mig själv och min undervisning lite mer drastiskt istället.

Jag började i höstas lite smått med No Hands Up vilket inte gick smärtfritt men nu banne mig sitter det! :) Jag har även jobbat med clip boards vilket är en metod som kommer från mig själv och jag kommer att prata om det senare. Den i mina ögon största förändringen har dock handlat om min matematikundervisning och det ska bli spännande att se om den gör någon skillnad.

Samtidigt som jag jobbar heltid läser jag även in Teknik vid Högskolan Dalarna och redan innan var jag välbekant med Dylan Williams och många av hans metoder inom formativ bedömning men vi fick en länk av vår lärare om The Classroom Experiment. Dessa eländiga muggar i grönt, gult och rött har följt mig från ett klassrum till ett annat i sina kartonger och fortfarande inplastade och fanns även i andra 4ans klassrum. Där har de liksom stått och bara blängt på mig.

Nu kände jag att no hands up sitter hos eleverna och de har accepterat den metoden... nästan.. ibland... och det var dags för att fortsätta och dessa muggar blev då ett naturligt alternativ.

Precis som med glasspinnarna drog jag igång något utan att egentligen ha förberett min kollega om saken. Tack och lov tar hon oftast mina upptåg med ro även om hon snabbt deklarerade att hon kommer att få spel på dessa muggar! :) Jag lugnade henne med att det är bara att plocka muggarna under hennes lektioner och att jag jobbar vidare så får hon hoppa på tåget om hon så önskar vid ett annat tillfälle. :)

Så tillbaka till igår.
Jag visade eleverna en stapel med tre muggar: en grön, en gul och en röd.

När de kommer in i klassrummet så ska alla ha sina muggar på "grönt". Genom att använda dessa muggar skulle de kunna kommunicera med mig utan att behöva använda ord.


När de förstår vad jag går igenom på tavlan och det de arbetar med i boken/på lektionen visar de en grön mugg högst upp på stapeln.

Om de känner att de börjar bli lite förvirrade och att de inte har helt koll på vad som händer så ska de visa en gul mugg. Jag berättade att i det här skedet kommer jag inte göra särskilt mycket. 

Jag personligen ser att de signalerar att de börjar känna sig lite vilsna och att jag kommer att ta det lite saktare vid tavlan vid genomgångar för att förtydliga lite men under tiden de jobbar gör jag ingenting för det är nu en av två saker kan hända: antingen förstår de arbetsuppgiften när de fått tänka lite till och byter själva till grönt. Eller så väljer de rött.

När de visar röd mugg så visar de att de är helt vilse och har ingen aning om vad som händer vid genomgången eller i det enskilda arbetet och det är då jag som pedagog måste förtydliga vad det är jag pratar om eller så kommer jag till deras plats och hjälper dem.

En elev frågade också om han fick använda röd mugg om han hade en fråga om ett tal i matten vilket var helt okej och det blev en regel vi utvecklade tillsammans. Röd mugg betyder också jag har en fråga.

Det finns en regel som man inte får bryta med muggarna och det är att man får inte leka med dem eller förstöra dem. De får inte en andra chans - alls. Inte ens en varning! Första lektionen tog jag 1 set av muggar, idag vid sista lektionen på dagen tog jag 4 samtidigt som jag naturligt rörde mig runt i klassrummet. Saken är den att jag säger inte ett ord utan jag tar bara lugnt muggarna när jag går förbi, ställer dem på en hylla längst fram och fortsätter vidare i klassrummet som om inget har hänt.

Men bara för att en elev blir av med muggen betyder det inte att de inte får en ny chans för när nästa lektion börjar (efter rasten) så har de muggarna hos sig igen och risken finns att de blir av med dem en gång till under resten av den nya lektionen eller så får muggarna stå kvar och sköts ordentligt.

Ganska enkla regler eller hur? 

Jag gillar enkelt. ;)  

En av nackdelarna är att det är lockande att leka med muggarna men vilka fördelar har jag sett och hört under dessa få lektioner?

* när jag gick igenom tal som många hade haft problem med vid förra tillfället kunde jag enkelt se på muggarna om de förstod genomgången eller inte

* förra punktens insikt ledde till att genomgången gick mycket snabbare och smidigare än den någonsin gjort tidigare för nu kunde jag själv se om eleverna förstod det jag gick igenom istället för att hoppas eller anta något.

* jag observerade en elev som är en av som syns och hörs en del i klassrummet men av fel orsaker.. hen jobbade med ett tal i matteboken. Jag ser hur hen lyfter upp blicken från boken för att kika över mot muggarna. Sakta sträcker hen ut handen och byter från grönt till gult och ställer ner stapeln. Jag har redan sagt att vid gult gör jag inte mycket men inom mig gör jag mig mentalt beredd på att ev behöva gå dit. Så ser jag hur hen sänker ner blicken mot boken igen. Det är stilla vid platsen och jag ser hur hen tänker. Då ser jag hur elever återigen för handen mot muggarna och börjar byta och eftersom jag vet om elevens svårigheter så är jag på vippen att börja gå - då ser jag att en grön mugg sätts längst upp.  

Utan att veta om det har eleven gjort både sig själv och även mig medveten att något trasslar men jag tror nu starkt också på att just den här lilla rörelsen - att lyfta blicken från boken och att ta i muggen gjorde att hen släppte matteproblemet under ett par sekunder och dessa sekunder var allt som behövdes för att hjärnan skulle få en paus för att sedan klara av att bearbeta problemet från en ny vinkel.

* en av våra elever är smått osäker på sin egen förmåga vilket kan leda till en hel del ångest och stress. Jag stod intill eleven under mattelektionen idag då hen tittade upp på mig och berättade att hen verkligen gillade det här med muggarna för hen vågar inte säga inför klassen om det är något hen inte förstår när jag går igenom något nytt på tavlan. Den här förvirringen blir då till ångest som blir till tårar och till ett smått elände och en hel förstörd lektion för eleven men nu kände hen att hen kunde enkelt visa för mig att hen inte förstod utan att behöva säga något så någon annan hörde det och att det nu kändes mycket bättre

* så fort en elev bytte från grönt till gult uppmärksammades detta nästan alltid av en bänkkamrat som då lutade sig mot kompisen och frågade om hen behövde lite hjälp. Bästa hjälpen och bästa lärtillfället som finns i ett klassrum - att hjälpa en klasskompis.

* detta ledde till den absolut lugnaste mattestund jag någonsin varit med om och var genomgående vid alla mina mattelektioner! Jag såg hela tiden dessa färgglada muggar vid var enskild elev och jag såg vad färgen representerar för hur de känner att det går för dem. Jag rör mig mycket i klassrummet och kunde stämma av med eleverna på ett helt nytt sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar