torsdag 19 november 2015

Lyft upp ögonen från matteboken för en liten stund.



I dag är det ingen överraskning att svenska elevers skolresultat dalar och ett av dessa ämnen är  matematiken. Hos mig finns det ingen tvekan om att var och en av oss mattelärare lägger ner en stor del av vår själ och våra kunskaper för att hjälpa, stödja och utmana våra elever för att ta ett steg till, ta sig förbi ännu ett matematiskt problem och att vara där när de lyckas för det är just det som är den absolut störta belöning vi kan få – att vara med och se det här ögonblicket när allt elevens arbete lönar sig. Det kan vara allt från eleven som sedan första klass kämpat med matematiken och hela tiden snubbla på målsnöret till att få ett D på nationella proven i 6an. Det var nog inte bara eleven som grät när jag presenterade resultatet för det rann nästan lika många tårar ner för min kind som det gjorde hos eleven.

Många gånger är det den där lilla gnistan i ögonen, det där som knappt går att se. Den lilla förändringen mellan fullständig förvirring i elevens ansikte och hela kroppen skruvar på sig av osäkerhet. Så sakta ser du hur kugghjulen sakta börjar komma igång. När blicken börjar fokusera på talet som ligger framför dem, kroppen blir mer stilla. Det är då den totala förvandlingen inträffar. Ögonen blir klara och det går att se en liten rörelse i ena mungipan samtidigt som eleven sakta lyfter på huvudet, ser dig i ögonen och säger ”det måste vara 12”. Det är där och då jag vet fullt och fast att jag har gjort en skillnad men den mäktigaste känslan sitter hos eleven som känner den här obeskrivliga känslan av hur det känns när man har tagit sig förbi ett problem den sekunden när osäkerheten släpps och säkerheten sätter in.

Mitt namn är Annicka och jag är behörig att undervisa matematik inom år 1-6 vilket jag också jag gör och det här är min historia som jag delar med mina nuvarande 49 elever inom 4st fjärdeklasser.

Som många andra lärare har jag använt läroboken inom matematik som en krycka, den som underlättar i mitt arbete. Mina dagar är fyllda av undervisning, planering, elev- föräldra – och kollegesamtal, det är möten och det är rastvakter. Ja det är bara en liten del av vad jag gör och mitt i detta kaos av saker som ska göras och planeras så behöver vi alla lärare en krycka som vi har, ett ämne där vi kan slappna av. Med det säger jag inte att jag inte jobbat minst lika hårt med matematikämnet som jag gör med mina övriga ämnen men jag hade en annan relation till matematikundervisningen. Lite av samma relation har jag också till NTA-lådorna inom naturvetenskapen. Lådorna och matematikboken är väl utarbetade läromedel som gör att jag kan ta en mikropaus och veta att det är i alla fall ett par lektioner i veckan jag inte behöver styra upp helt och hållet från början till slut.

Under förra året läste jag tillsammans med mina kollegor på mattelyftet vilket är en satsning utformad av Skolverket och riktade oss till oss matematiklärare. Jag sticker inte under stolen med att jag kände att det var tungt att lägga på även detta moment till min redan fullspäckade dag även om det var givande. Men någonstans under den här tiden började något förändras i min undervisning. Under det här läsåret har jag tagit över 2 4or tillsammans med en kollega och nu kände jag att jag har en ny start och jag började sakta men säkert att förändra undervisningen. Jag tror det hjälpte att det saknades nästan 15 matteböcker till eleverna i ganska många veckors tid så jag fick bli kreativ.

I det stora hela så ser min matematikvecka ut på följande vis:
Mån + ons har jag genomgångar och arbetar med aktuella sidor i matteboken. Vi går igenom talen, vi pratar matte. Ja mina mattelektioner kan vara otroligt pratiga för matte är ett pratämne om något! Eleverna får ett mattemål för veckan. I måndags började vi på sid 50 och på fredag ska de minst vara klara med sid 52. Första gången de såg detta såg de flesta otroligt tvivlande ut. 3 sidor på 4 lektioner skulle de flesta nog klara av men nu får de bara 2? Hur i hela friden…?

Saken är den att på måndagen gjorde vi sid 50 och någon kom även in på sid 51 men en del var inte klara med alla tal på sid 50. Så när onsdagen kom gick jag igenom tal som fanns på sid 51 och bad alla att ta upp den sidan och jobba där. Händer började trevande öppna boken och jag visste vad som skulle komma. En av flickorna tittar upp, ser mig osäkert i ögonen och säger att hon inte är klar med sidan 50. Nej det gör inget säger jag. Men, säger hon och tystnar. Förstod du vad du jobbade med igår? Ja, stämman darrar lite hos henne och i det här fallet vet jag att darrningen handlar om att det inte handlar om talen för hon hade verkligen förstått utan mer att hon är så van sedan tidigare år att alla tal i boken ska göras och det är precis här ett av de största arbeten jag har framför mig. Om eleven förstått vad jag och boken ber henne att göra. Hon tror att hon måste göra allt och jag anser att hon har förstått. Till slut öppnar hon sid 51 och jobbar vidare. När lektionen är slut har de flesta räknat sid 50-51 och kanske gjort något tal på sid 52.

Som ni ser använder jag fortfarande matteboken men det är nu den största förändringen kommer.

Så kommer torsdagen och jag vet att det här är favoritdagen för nästan alla 49 elever för idag har vi problemlösningsmatte! Just nu jobbar vi i Raggarömatte – bankrånet. Undervisningssättet här är EPA dvs Ensam Par Alla. Lektionen börjar med att jag läser igenom berättelsen högt i klassen och detta gör jag för att även lässvaga elever ska få en chans att hänga med i arbetet som snart ska börja. Eleverna själva följer också med i texten vilket gör att de tar in informationen på två sätt – genom att lyssna på mig och att läsa själva.

På nästa sida finns arbetsuppgifterna och det fina med Raggarömatte är att de blandar matematik med svenska och bild. Ibland även med geografi och hemkunskap. Framtiden kommer att visa vilka fler ämnen de kan baka in i kommande uppdrag.

Raggarömatten är en berättelse om ett par barn som åker till en släkting på Raggarön utanför Östhammar och matematikproblem vävs in i historien. Vid den här tiden i år 4 har eleverna aldrig arbetat med area vilket då är något jag presenterar innan de får börja jobba själva. Matematiken är många gånger en bit över det de någonsin tränat på tidigare men det har gått otroligt bra ändå för det finns en mening med problemet – i det här fallet skulle de räkna ut hur många hinkar färg de behövde till en vägg på 40 kvadratmeter så det blir något relevant för dem.

Det är nu En börjar. Var och en av eleverna får en chans att läsa igenom matematikdelen. De får ett par minuter på sig att i tystnad försöka sortera informationen och att lägga upp en strategi. Det tar en liten tid innan jag ser att flera börjar lyfta upp blicken från papperet på bänken och de möter mina. En liten stund senare drar jag glasspinnar för att bedöma Par. På var glasspinne finns ett namn och varje gång paras eleverna ihop med en ny partner. Skälet till detta är att de kan ofta bli lite för bekväma med att jobba med en och samma partner och man kommer in i en rutin att partner A är den som pratar och partner B skriver vilket gör det hela ganska kontraproduktivt och med en ny partner måste de fortsätta träna på att kommunicera matte. Man får dock tänka på att det kommer alltid att finnas elever som av en anledning eller en annan inte bör arbeta ihop.

Nu brukar sorlet i klassrummet öka och det är precis det jag vill. De SKA prata, de SKA diskutera, vrida och vända på tankar, teorier och funderingar för att komma fram till en gemensam lösning i paret. De har alltid en stående uppgift dessa problemlösningstorsdagar att de ska ha en presentation klar när lektionen är klar för på fredagen drar jag ett nytt namn bland glasspinnarna och den personen + partner får komma fram och visa upp sin lösning på tavlan. De visar hur de gjorde och pratar om hur de resonerade samtidigt som de andra eleverna får ställa frågor och komma med kommentarer. Det gör inte heller något om uträkningen blivit fel eller att de inte hunnit göra klart den helt och hållet för resten av klassen får hjälpa till att rätta till det då.

När en grupp är klar tar jag upp en ny grupp och den här gången får de själva välja om de vill räcka upp handen eller inte men kravet är att de ska ha en annan lösning. Nu brukar oftast också nervositeten ha släppt när de tänker har jag verkligen räknat ut rätt. Allt som allt får 4 grupper komma upp och varför 4? Av den enkla anledningen att jag bara har 4 olika färger på mina whiteboard-pennor. Var grupp får en egen färg och en egen sektion av tavlan.

Det blir alltid en intressant diskussion om hur det kommer sig att det är 4 olika strategier som använts till att lösa matematikproblemet och det visar sig att alla är korrekta. Det finns de som är lite mer ”smart-lata” vilket är en term jag använder mycket. Man ska vara lite ”lat” genom att ta en av de enklare vägarna till en lösning men man måste också vara smart och göra den korrekt och välarbetad.

Det brukar finnas en hel del tid kvar på lektionen när presentationerna är klara och på fredag gör vi två saker – vi presenterar gårdagens matteproblem och vi tränar på uppställningar.

Skälet till att jag arbetar mycket med både problemlösning och uppställningar är att elever har jättesvårt att tänka ut strategier för att lösa problem. De är så vana vid att mekaniskt följa med i boken och de behöver inte tänka på varför de gör uträkningarna för de följer bara bokens exempel. Ett klassiskt bevis för detta var när vi kom till en ”rätt eller fel” sektion i boken. Det stod ex 6010-100=5990. En stor del av eleverna skrev ”rätt” i skrivboken och när jag frågade dem om hur de kom fram till svaret sa de ”men det står ju så i boken”. Boken är för dem alltid rätt fast de har lärt sig att facit till vår bok ofta har fel – vilket den faktiskt har mer ofta än jag skulle vilja erkänna om jag var den som gav ut den.

Sedan kommer vi till uppställningarna. Varför jobbar jag med en räknemetods uppställningar per fredag? Jo det handlar om att vi har ett nära samarbete med högstadieskolan i området och de ser att eleverna har stora brister när det gäller både problemlösning och uppställningar. Inget av detta sitter i ryggmärgen på eleverna när de kommer dit och ofta får lärarna där höra från eleverna ”men det här har vi aldrig gjort”.

Men hur kommer det sig att eleverna säger så? Jag vet att jag själv år efter år gjort allt för att gnugga in räknemetoder i dem… och här återgår jag återigen till matteboken och det här är helt och hållet min egen teori och tanke. Jag själv tror att det handlar om att eleverna räknar mekaniskt en sak i taget i boken utan att de behöver reflektera om varför och hur metoder och uträkningar hör ihop. De gör ett kapitel på ett par veckor och sedan övergår det till något annat arbetsområde och något magiskt händer här – mycket av det de lärde sig i kapitel ett försvinner när de börjar med kapitel 2.

Vid många tillfällen har jag själv bevittnat hur jag kan ha tagit upp något från tidigare arbeten och möts av 26 par blanka ögon som stirrar tillbaka på mig och de förstår inte vad jag pratar om. Jag har bett dem backa tillbaka och titta lite i räkneboken och bara ett par sidor bakåt så snubblar de över precis samma algebra som jag talat om men de har inga minnen av att de har gjort dessa och de har ingen aning om hur de skulle kunna räkna ut talet om de fick göra det igen. Och detta är efter all formativ och summativ bedömning jag gjort där jag själv bedömt att det här var något de bemästrat. Det är nu min känsla av framgång som jag tidigare skrev om vänds till ”vad har jag gjort för fel för de kommer inte ihåg det här?”.

En liten fotnot till torsdagar är att jag en gång i månaden istället för problemlösning arbetar med NTA-lådan ”Mönster och Algebra” för algebra känns som grekiska för eleverna och när de ser X får de nästan en hjärtattack. Skulle det vara en tom rad eller ruta istället för X på samma ställe känns hela talet självklart för dem men bokstäver i ett siffertal?

Vi har läst lite mer än en halv termin i år 4 nu mina elever och jag tillsammans och problemlösningen börjar kännas naturlig för dem och jag hör ofta att de längtar till mattelektionerna på torsdagar. Inom mig börjar jag jubla och dansa för hur mycket jag än själv gillar matte så vet jag att för många elever är det allt annat än ett favoritämne men sakta men säkert börjar jag vinna dem över till min sida.

Men fortfarande kvarstod problemet – hur får jag dem att komma ihåg vad de har jobbat med tidigare? Tack vare sociala medier som Facebook och dess grupper men i det här fallet inte minst Pinterest började jag se en metod som används av många lärare i USA. Metoden heter ”spiral math” vilket jag på eget bevåg döpt om till Cirkelmatte. Vad går då cirkelmatte ut på? Jo det är helt enkelt en upprepningsövning och det här är något jag använder som elevernas läxa. Varje vecka får de 4 uppdrag på www.elevspel.se gällande cirkelmatte. Jag vill att de gör ett uppdrag per dag under 4 dagar den kommande veckan. I varje uppdrag blandar jag 5-10 olika uppgifter av det vi arbetat med tidigare under terminen. Vi repeterar talsorter, tallinjer, problemlösning, de 4 räknesätten, algebra – helt enkelt allt vi har gjort tidigare. På det här viset försvinner inte det vi arbetat med tidigare för de kommer att fortsätta återkomma flera gånger i veckan även i framtiden.

Och jag måste säga att använda elevspel till min plattform för läxorna har hos mig minskat min arbetsbörda enormt. Visst tar det lite längre tid att lägga in ett spel i deras databas än om jag skulle göra ett vanligt Word-dokument men det är nu som det geniala börjar.
1.       Jag behöver aldrig skicka hem pappersläxor och hitta läxor glömda i korridoren.
2.       Ingen elev kan säga att de inte fått hem någon läxa för de har varit sjuka, bortresta etc.
3.       Talen är självrättande och de får omedelbar feedback själva om de har klarat av uppgiften eller inte.
4.        Jag slipper ”jag glömde ta med mig läxan idag”
5.       Ingen rättning! Alla lärares dröm! Sidan ger min den uppföljning jag behöver. Har de gjort läxan? Hur många försök har de gjort för att klara av uppdraget? Det finns mer information än så också.
6.       När eleverna är klara med läxan brukar de fortsätta spela pedagogiska spel på sidan.

Så det här är lite tankar jag har gällande min undervisning och det fungerar bra för mig och för mina elever. Sedan ska det bli intressant om algebran kommer att vara rena grekiskan för eleverna eller om min cirkelmatte har gjort en liten betydelse för att komma ihåg tidigare arbetade avsnitt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar