fredag 27 november 2015

0,1 eller 2 aka bedömningsprognoserna

Jag lever i villfarelsen att jag har full koll på mina elevers förmågor och på vilken nivå de ligger... tills det att chefen kommer med en uppmaning om att vi ska fylla i dokumentation om de ligger på;
0 - beräknas inte nå målen för år 6,
1 - de når målen (betygsskala E +D) eller
2 - de har kommit längre (betygskala C-A).

Det jag kan ge svar på är vilka elever som hamnar på 0. Dessa är oftast lätta att upptäcka även om det flera gånger visat sig att elever skaffat sig en strategi som gör att jag som pedagog blir lite lurad men oftast har jag god koll.

Nu har jag bara undervisat den här kullen elever sedan mitten av augusti och jag kände redan innan att jag inte har fullt så bra koll som jag önskar att jag hade och den här frustrationen ledde till en del Internet-surfande, Pinterest-kikande.. och en dag föll mina ögon på en klasslista på en clip-board.

Det var då det slog mig hur jag skulle kunna få till mina 0, 1 och 2 på ett enklare vis. Kom ihåg att jag fortfarande är i introduktionsstadiet vilket gör att jag inte alltid har med mig mina listor men jag ska förklara min tankegång här.

För varje klass och varje ämne har jag en lista på eleverna i ett rutsystem. Inför varje lektion skriver jag upp antingen sidorna vi jobbar med under aktuell mattelektion, vilken tekniklektion det är och vad som aktivt ska avhandlas etc. Sedan under lektionens gång när jag går omkring och hjälper till, observerar och diskuterar med eleverna ser jag ganska snabbt vilka som är solklara 0:or och 2:or. Just den här biten känner alla lärare igen - att när man genomför sin lektion så känns det som att jag vet exakt vilka som har koll eller inte och att jag kommer att komma ihåg det här till senare.. Wrong! Så fort jag lämnat en lektion och bytt till en annan så är den tanken borta.

Så mitt fokus är att se vilka som har 0 och 2. Resterande blir då automatiskt 1 vilket gör att jag kanske bara behöver fylla i halva klasslistan istället för att bocka av alla 23-26 elever per klass.

Men det tar inte slut här. Om det är något jag måste följa upp så är det eleverna som jag satt 0 på och varför satte jag en 0a på dem?

Där tar jag post-it lappar till hjälp. Den eller de elever jag satt 0 på skriver jag ner varför jag gjort detta och nästa lektion jag har med den klassen och i det ämnet upprepar jag just den del som de inte riktigt hängt med på. Då får alla elever en liten extra repetition och genom att kika på elevernas muggar och då med ett litet extra öga på just dessa elever kan jag nu avgöra om de förstått och jag kan även "fuska" lite med glasspinnarna och dra just deras namn när jag vill ha svar på en fråga.

Så helt plötsligt kändes inte bedömningsprognosen lika jobbig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar